Din åsikt är guld värd

7. april 2018

När innehållet i vårt digitala läromedel skapas är lärarna med hela vägen, också efter att det är live. Men vad menar vi när vi säger så? Det och hur vi ser till att innehållet ständigt blir bättre kan du läsa mer om här.


Du har tidigare kunnat läsa om hur idéer kommer till liv här på redaktionen och vilka steg undervisningsmaterialet går igenom innan det når ditt klassrum. Men processen att skapa kvalitativt innehåll tar inte slut där.

Det är enormt viktigt för oss att höra hur alla lärare och elever upplever materialet. Den feedbacken använder vi för att göra vårt läromedel ännu bättre.

Feedback på portalerna

Oavsett om du är en filtig eller tillfällig användare av Clio Online kan du faktiskt hjälpa till och göra skillnad.

På alla ämnesportaler kan du ge direkt feedback på innehållet. Kanske har du svårt att hitta en viss funktion, eller så har du en riktigt bra idé till ett arbetsområde. Dina kommentarer hamnar antingen hos våra ansvariga redaktörer eller vår IT-avdelning. Många av de utvecklingsprojekt som vi jobbar med bygger faktiskt på den feedback vi får på portalerna – därför älskar vi att höra från dig!

Besök på skolor

Utöver feedbacken har vi många medarbetare som åker runt och besöker skolor för att bland annat lyssna på er lärare. Det är också här vi ibland testar kommande funktioner.

Michaela Vendt arbetar på vår implementeringsavdelning, och hon och hennes kollegor turnerar landet runt för att besöka dig och dina lärarkollegor. Och det gör de ofta. Sedan början av läsåret fram till mars gjorde de tillsammans hela 300 skolbesök!

Mötena på skolorna arrangeras efter lärarnas behov. Vissa gånger är det den ämnesansvariga som har efterfrågat ett möte. Andra gånger kan det vara 30 lärare som vill lära sig mer om våra portaler.

"Lärarna släpps lös och får testa materialet, medan vi går runt och hjälper dem. Vi ger dem inspiration till hur de kan använda ämnesportalerna på bästa sätt. Samtidigt samlar vi in deras feedback, som vi sedan kan använda till att förbättra innehållet”, säger Michaela.

Avdelningen där feedbacken hamnar

Om feedbacken handlar om funktioner hamnar den hos vår IT-avdelning. Det gäller både den feedback vi får från portalerna och den vi får från möten med er lärare.

På IT-avdelningen håller de reda på användarfrågor och idéer, och i samarbete med redaktionen beslutas det om vilka projekt som ska startas och när. Om ett projekt godkänns frågar vi naturligtvis läraren eller skolan som gav feedbacken om råd.

Klar till nylansering

När allt fungerar som det ska och materialet eller funktionen har varit igenom ännu ett test, implementeras förbättringen på ämnesportalerna.

Följ med nästa vecka

Det var allt för denna gång. Nästa vecka kan du läsa om hur våra duktiga språkgranskare och uploaders arbetar och hur vi säkrar att alla rättigheter till vårt innehåll är på plats.