Hur skulle framtidens skola se ut utan lärare?

26. augusti 2018

Självkörande bilar rullar på vägarna, våra telefoner kan prata och flera skolor har robotar som assistentlärare. Den digitala tekniken har överträffat fantasin. Men vad skulle hända om digital utveckling tog över skolan? Vad skulle hända om framtidens grundskola inte hade några lärare? Läs vårt tankeexperiment och ta reda på varför vi tror att läraren inte kan ersättas. 

Xonax med de onaturligt blå ögonen

Peter kommer in sist i klassrummet. Dörren slår automatiskt igen bakom honom med en metallisk smäll. En smartboard startar och Xonax dyker upp på skärmen. Xonax presenterades som klassens nya lärare förra året – figuren med sina onaturligt blå ögon och mekaniska gester som fick Peter att känna sig lite otrygg.

"Sätt dig ner, Peter!" säger Xonax och följer Peter med ögonen från skärmen tills han har satt sig ner. "Vi fortsätter att fokusera på skiljetecken. Kan du berätta för mig när du använder semikolon?"

Xonax blå ögon blinkar förväntansfullt. Peter är inte helt säker. Han tittar på de andra som sitter som förstenade och svarar sedan tveksamt att det är framför huvudsatser.

"WRONG!"

Skärmen blinkar rött, och det höga ljudet berättar för Peter att han inte har svarat rätt.

"Svaret är felaktigt. Vänligen försök igen!"

Ögonen blinkar inte längre förväntansfullt.

"Efter huvudsatser?" försöker Peter.

"WRONG!"

På skärmen kan Peter se att Xonax uppgivet skakar på huvudet. Peter lutar sig bakåt och tänker på tiden då Doris var hans lärare.

De 4 främsta anledningarna till att lärare inte kan ersättas

Framtiden är digital och framtidens skola är också digital – men det kommer aldrig att vara på bekostnad av läraren. Här är de fyra främsta anledningarna till varför vi tror att scenariot med Peter och Xonax inte kommer att inträffa.

1. Personligt band
Vad skulle hända med de dagliga samtalen mellan lärare och elever? Viktiga som oviktiga – om roliga händelser på väg till skolan, om skolmaten eller om något annat. Sådana samtal skapar närvaro, förtroende och en personlig relation mellan lärare och elever, vilket är viktigt för elevernas välbefinnande.

2. Viktiga bedömningar 
Självrättande uppgifter. En chatbot som kan svara på elevernas vanligaste frågor. Funktioner som kan erbjuda differentiering med ett enda klick. Tekniken har många fördelar när det gäller att frigöra tid för läraren och hens löpande arbetsuppgifter. Men skolan är mycket mer än så. En av lärarens huvuduppgifter är att socialisera eleverna och lära dem att navigera i verkligheten. Vi kommer gradvis att introducera mer avancerad teknik som kan hjälpa läraren i vardagen, men något så individuellt som betyg måste förbli i lärarnas händer.

Läs också: Clio Quiz »

3. Varierad undervisning
En helt skärmbaserad undervisning är lika stimulerande som att titta på målarfärg torka. Ögon, kropp och hjärna behöver förändringar för att kunna vara mottagliga för lärande. Digitala multimodala element kan göra utbildningen kul för eleverna, men det betyder inte att de måste stirra på en skärm hela tiden. Digitala läromedel kan också användas som en idékatalog för aktiviteter som eleverna ska göra ansikte mot ansikte. Dessutom är rörelse viktigt – inte bara för hälsa, utan också för välbefinnande och prestation.

Läs också: Rörelsekatalogen – skapa rörelse i undervisningen »

4. Spontanitet och mänsklig insikt
En robot skulle kanske kunna genomföra en schemalagd lektion om skiljetecken, men tänk om eleverna inte vill delta i undervisningen? Tänk om de tappar koncentrationen, om läxorna inte har gjorts eller om någon är försenad? Oförutsägbara händelser kräver tolkning, spontanitet och mänsklig insikt. En robot fungerar bara när regler följs.

Vi älskar lärare och det glädjer oss att skapa framtidens skola med dig! Med vårt digitala läromedel ger vi läraren inspiration, hjälp och tid i en livlig vardag, och det är vår ambition att göra varje ämne till elevernas favoritämne. 


Prova gratis i 30 dagar!

Om du inte har tillgång till våra portaler ännu, kan du prova våra portaler gratis i 30 dagar.