Bonnier blir ensamägare i digital succé – rekryterar Googlechef som ny vd

Bonnier Business to Business har förvärvat samtliga aktier i den danska entreprenörsframgången Clio Online, som på bara några år etablerat sig som marknadsledare inom digitala läromedel. Uppköpet innebär att Bonnier Business to Business nu står som ensamägare till Clio Online, efter att ha ägt majoriteten av företaget sedan 2015.

Clio Online grundades i en it-start-up-miljö på Köpenhamns Universitet redan 2006 och har på 12 år gått från att vara en bra idé till en fantastisk succé. I dag använder hela 90 procent av Danmarks grundskolor Clio Online och allt fler svenska skolor upptäcker förlagets digitala innovativa läromedel. Företagets omsättning är drygt 100 miljoner svenska kronor.

I mars 2015 köpte Bonnier Business to Business - ett affärsområde inom Bonnier AB en aktiemajoritet i  Clio Online av bolagets grundare.  Genom förvärvet av de resterande aktierna blir Bonnier nu ensam ägare av Clio Online.

”Clio Online har utvecklat sig till att bli en av de mest använda och innovativa digitala tjänster som finns på den europeiska läromedelsmarknaden. Den utvecklingen vill vi fortsätta med, i takt med att skolvärlden digitalieras i allt fler länder”, säger Karmo Kaas-Lutsberg, affärsområdeschef för Bonnier Business to Business.

De tre grundarna lämnar
I dag har Clio Online lanserat nästan 100 ämnesportaler och quizprodukter, med bland annat interaktiva läsguider. I samband med att Bonnier Business to Business köper verksamheten lämnar de danska grundarna från Clio Online. 

"Vi är stolta över det företag vi grundat och över den utveckling som Clio Online bidragit till i danska och svenska grundskolor. Det är naturligtvis trist att säga adjö men vi är mycket stolta över att lämna över ägandet till Bonnier Business to Business, samtidigt som vi ser fram emot att kasta oss in i nya spännande projekt", säger Louise Herping Ellegaard, en av grundarna.

Tidigare Googlechef ska exportera Clio Online till fler marknader
I samband med förvärvet har Bonnier Business to Business utsett en ny vd för Clio Online, Jesper Eiby Christoffersen. Jesper har tidigare arbetat som nordeuropeisk chef för små och medelstora företag på Google.

"För barn som växer upp i en digital era måste skolorna visa vägen framåt och det är precis det Clio Online ska hjälpa till med. Det är en bransch med otrolig potential och det är tydligt att våra klassrum gynnas av digitala verktyg,” säger Jesper Eiby Christoffersen.

"Sverige har nyligen beslutat om en ambitiös digitaliseringsstrategi. Det är ett viktigt steg, men det finns fortfarande en enorm potential för Sverige att använda digitala läromedel för att öka motivationen och förbättra inlärningen hos eleverna. Den potentialen ska Clio Online bidra till att förlösa – det står allra högst på min agenda."

Clio Online är idag etablerat i både Sverige och Danmark. Beloppet för Bonnier Business to Business förvärv av Clio Online är inte offentligt.

Om Clio Online
Clio Online grundades 2006 och är Danmarks största digitala läromedelsförlag och utvecklar digitala ämnesportaler och innovativa läromedel för grundskolor. I dag använder 90 procent av alla grundskolor i Danmark en eller flera Clio Online ämnesportaler och Clio Onlines lösningar sprider sin nu till allt fler svenska skolor. Clio Online har lanserat nästan 100 ämnesportaler och quizprodukter inom ämnen som sträcker sig från språk och biologi till idrott och hemkunskap. Förra året hade företaget en omsättning på över 132 miljoner svenska kronor. Bonnier Business to Business köpte aktiemajoriteten i företaget 2015 och blir nu ensamägare. Företaget har mer än 200 anställda i Danmark, Sverige och Ukraina.

Om Bonnier Business to Business
Bonnier Business to Business verkar för närvarande i 10 länder med inriktning på affärs- och nischprodukter för företag, inklusive ett brett utbud av e-learning och kunskapsprodukter.

Bonnier Business to Business är en del av mediekoncernen Bonnier. Med bas i de nordiska länderna och betydande verksamheter i bland annat USA, Tyskland, Storbritannien och Östeuropa finns Bonnier i 15 länder världen över, med mer än 8 000 medarbetare. Bonnier har publicerat högkvalitativa medieprodukter sedan starten 1804. Entreprenörskap är ett centralt värde och man har alltid kombinerat ett genuint engagemang för det fria ordet med ett affärsmässigt tänkande. Företaget är helägt av familjen Bonnier, som i dag driver bolaget i sjunde generationen.

Presskontakt
Thomas Overholt Hansen
Chief Marketing Officer
Bonnier Education
Mobil: +45 31 606 016
Mejl: toh@clioonline.dk